Estes vídeos a brincar indignam muitas pessoas, mas são na sua maioria inofensivos, ou porque as velocidades são muito baixas, ou porque as pessoas vão de facto a testar os limites da máquina mas vão bem atentas.
O problema é quando o AutoPilot se torna um dado adquirido e o nosso cérebro começa a confiar nele de uma forma cega, aí viramos a nossa atenção para outra coisa ou podemos simplesmente adormecer.
A NTHSA define 5 (0 até 4) níveis de autonomia:
NHTSA defines vehicle automation as having five levels:
No-Automation (Level 0): The driver is in complete and sole control of the primary vehicle controls – brake, steering, throttle, and motive power – at all times.
Function-specific Automation (Level 1): Automation at this level involves one or more specific control functions. Examples include electronic stability control or pre-charged brakes, where the vehicle automatically assists with braking to enable the driver to regain control of the vehicle or stop faster than possible by acting alone.
Combined Function Automation (Level 2): This level involves automation of at least two primary control functions designed to work in unison to relieve the driver of control of those functions. An example of combined functions enabling a Level 2 system is adaptive cruise control in combination with lane centering.
Limited Self-Driving Automation (Level 3): Vehicles at this level of automation enable the driver to cede full control of all safety-critical functions under certain traffic or environmental conditions and in those conditions to rely heavily on the vehicle to monitor for changes in those conditions requiring transition back to driver control. The driver is expected to be available for occasional control, but with sufficiently comfortable transition time. The Google car is an example of limited self-driving automation.
Full Self-Driving Automation (Level 4): The vehicle is designed to perform all safety-critical driving functions and monitor roadway conditions for an entire trip. Such a design anticipates that the driver will provide destination or navigation input, but is not expected to be available for control at any time during the trip. This includes both occupied and unoccupied vehicles.
Para mim, enquanto não estivermos bem no nível 3, quase a chegar ao 4 (em que basicamente possamos ir dormir para o banco de trás e se houver algum incidente o carro pára em segurança e temos tempo de acordar e tomar o controlo) as diferenças estatísticas entre condução manual e automática
não vão ser muito significativas.
Há quem argumente que o AutoPilot da Tesla já está entre o nível 2 e o nível 3. Mas além da própria Tesla dizer que o AutoPilot não é condução autónoma e que o condutor tem sempre de estar atento (implicando por isso o nível 2) para chegar ao nível 3 é preciso que o sistema dê tempo suficiente e confortável ao condutor para ele tomar o controlo, o que claramente não acontece.
Para mim este nível 2 de autonomia é o mais perigoso.
Nem é nível 0 ou 1 onde não confiamos na máquina e estamos atentos à condução.
Nem é pelo menos nível 3 onde é garantida uma transição suave e com tempo entre modo automático e manual.
Neste nível 2 acabamos por confiar na máquina quando não devemos!